Jak przygotować się do maratonu?

Sport to zdrowie. Znane wszystkim hasło w dzisiejszych czasach przybiera na znaczeniu, bowiem niemal z każdej strony serwowane są nam informacje o pozytywnym wpływie uprawiania sportu na nasz organizm. To jednak oczywiście duży plus, że społeczeństwu dostarcza się coraz więcej informacji mających na celu zachęcić ich do uprawiania sportu, który w pozytywny sposób wpływa na ich zdrowie. Z czasem, dla wielu, którzy przygodę ze zdrowym trybem życia rozpoczęli głównie z myślą o swoim zdrowiu, sport staje się hobby, któremu zaczynają się poświęcać. Świetnym przykładem może być bieganie, które w Polsce stało się bardzo popularną aktywnością, której oddają się zarówno młodsi, jak i starsi, dobrze wytrenowani i totalni amatorzy. Dziś nikogo nie dziwią już grupy ludzi biegające po parkach, bieżniach czy lasach. Nie dziwi również to, że coraz więcej zawodów w Polsce organizowanych jest właśnie dla tych, którzy jeszcze do niedawna nie potrafili wstać z własnej kanapy. Organizowane są biegi na 5 km, 10 km czy 15 km, ale jak wiadomo, apetyty rosną w miarę jedzenia, dlatego wielu trenujących bieganie z czasem decyduje się na przebiegnięcie maratonu.

Maraton, czyli dystans 42.2 km, to już jednak nie przelewki. Jak zatem przygotować się do maratonu, żeby w bezpieczny dla zdrowia sposób pokonać tak długi dystans? Przede wszystkim dobrze jest mierzyć siły na zamiary, czyli zdać sobie sprawę – szczerze, samemu przed sobą, jaką na dany dzień dysponujemy kondycja. Dla osoby, która trenuje amatorsko bieganie, średni czas na przygotowanie się do maratonu wynosi około 4 miesięcy. W okres przygotowania wliczają się wówczas codzienne treningi, zwiększanie każdego tygodnia liczby przebiegniętych kilometrów oraz czas na regenerację. Treningi muszą być rozpisane w przemyślany sposób, między dniami treningowymi musi być czas na dzień odpoczynku, który posłuży organizmowi na regenerację. Jest więc co robić, dlatego, zanim ktokolwiek na poważnie będzie chciał się podjąć przebiegnięcia maratonu, musi mieć pewność, że będzie w stanie poświęcić czas na to, aby się do niego należycie przygotować.

Przygotowania do maratonu to treningi tlenowe i beztlenowe, szybkie biegi nastawione na poprawę wydolności, i długie, na poprawę kondycji. Żeby jednak móc skutecznie realizować wymienione cele treningowe, należy mieć do tego odpowiednią ilość paliwa, którą dostarczamy do organizmu z jedzenia. Dobra dieta będzie więc istotnym czynnikiem, który pomoże przebiec maraton. Warto zadbać o dostarczanie do organizmu odpowiednich ilości białka, węglowodanów oraz tłuszczy. Organizm, który będzie wystawiany na duże wysiłki energetyczne, szczególnie w trakcie coraz mocniejszych i dłuższych treningów, musi mieć nie tylko czas na regenerację (omawiany wcześniej odpoczynek między treningami), ale i składniki, które pomogą mu w odbudowie mięśni, ich rozwojowi i zapewnieniu stawom witamin koniecznych do prawidłowego rozwoju.

Jak widać zatem, przygotowanie do przebiegnięcia maratonu jest możliwe, nawet dla amatora biegania. Oprócz zapału potrzeba jednak czasu na trening, planu treningowego i dobrej diety. Powodzenia!